BolsoDonald

De Braziliaanse president Bolsonaro werd begroet met lofbetuigingen aan zijn adres, bij zijn aankomst in het resort Mar-A-Lago, Palm Beach, Florida, maar zijn gastheer Donald Trump wilde niets beloven m.b.t. de centrale kwesties voor Brazilië, met name het risico over het verhogen van de tarieven in vitale sectoren zoals staal en aluminium.

Na de uitspraak van Trump dat Bolsonaro “fantastisch werk levert” in Brazilië, werd hem gevraagd of die tarieven ongewijzigd zouden blijven, waarop de Amerikaanse president antwoordde: “Ik maak hier geen enkele belofte”.

Later, aan tafel, werd Bolsonaro opnieuw gehuldigd: “Het is een grote eer om de president van Brazilië bij ons te hebben. Hij is sensationeel en levert uitstekend werk. Onze relatie is nauwer dan ooit. Het is goed om je hier bij mij te hebben”, aldus Trump, zich richtend tot Bolsonaro.

Aan dezelfde tafel zaten ook Bolsonaro’s zoon, volksvertegenwoordiger Eduardo, en de ministers Fernando Azevedo e Silva (landsverdediging), Ernesto Araújo (BZ) en Augusto Heleno (kabinet voor institutionele veiligheid).

Bolsonaro bedankte Trump voor de lovende woorden maar benadrukte dat een van de belangrijkste punten van de relatie met de Amerikaanse president erin bestaat dat beiden dezelfde rechtse lijn volgen.

Folha de São Paulo

De krant Folha de São Paulo, een van de grootste van Brazilië (met meer dan 332.000 abonnees, inclusief digitaal), werd uitgesloten om deel uit te maken van de groep journalisten die het bezoek van Bolsonaro aan Trump mogen verslaan. Het Witte Huis oriënteerde Itamaraty (ministerie van BZ) om slechts 15 journalisten te selecteren, van een totaal van 70 geaccrediteerde professionals, omwille van plaatsgebrek in het resort.

De selectie, uitgevoerd door het presidentiële secretariaat voor communicatie, koos voor reporters van TV Record, O Globo, SBT, Bandeirantes, EBC, Estadão, Radio Jovem Pan, de agentschappen Reuters en Bloomberg, en de website Metrópoles. De Folha, noch BBC Brasil, werden uitgenodigd. Op het laatste moment mocht er toch een journalist van de BBC deelnemen.

De Folha gaf later een nota uit: “Andermaal is de Folha het slachtoffer van discriminatie door de president, een houding die nu een methode werd tot vervolging”.

De krant en zijn verslaggevers waren herhaaldelijk het doel van kritiek en aanvallen door de overheid. De Folha publiceerde o.m. een stuk over de zaak Wal do Açaí, een werkneemster die destijds op de loonlijst stond van de, toen nog volksvertegenwoordiger, Jair Bolsonaro, in zijn kabinet. In werkelijkheid werkte zij in een winkel in Angra dos Reis waar açaí verkocht werd. Een andere publicatie ging over het massaal versturen van berichten via Whatsapp in het voordeel van Bolsonaro, tijdens zijn kiescampagne. Bolsonaro ontkent eender welke betrokkenheid in beide zaken.

Bron 1Bron 2

Foto: Alan Santos - PR