Censuur of geen censuur?

Alexandre-de-Moraes

Raquel Dodge, procureur-generaal van de republiek, archiveerde vandaag het proces, geopend door het hoogste gerechtshof (STF), om fake news en beledigingen waarvan zij het mikpunt zijn, te laten onderzoeken. Dodge liet ook weten dat de bewijzen, bekomen door het eigen onderzoek, niet zullen gebruikt worden door de aanklagers om de betrokkenen te vervolgen. De beslissing van Raquel Dodge heeft geen invloed op het onderzoek van het Hooggerechtshof.

Het besluit van de procureur-generaal werd aangekondigd nadat minister Alexandre de Moraes (foto boven), de ‘relator’ van deze affaire bij het STF, de opdracht gaf aan de federale politie om huiszoekingen en inbeslagnemingen uit te voeren tegen vier mensen, waaronder generaal Paulo Chagas (PRP), voormalig kandidaat als gouverneur van het federaal district.

Er ontstond vandaag heelwat heibel omtrent het besluit van de minister om een publicatie op de (rechtse) websites O Antagonista en Crusoé te verbieden, door velen geïnterpreteerd als pure censuur. Het ging om een artikel waar de naam van de voorzitter (Dias Toffoli) verscheen als onderdeel van een e-mail van Emílio Odebrecht aan zijn zoon Marcelo waar te lezen staat “Hebben jullie uiteindelijk een akkoord afgesloten met de vriend van mijn vriend”? De vriend zou Lula geweest zijn, de ‘vriend van de vriend’, Dias Toffoli, destijds (in 2007) advocaat-generaal van de republiek (Advogado-Geral da União – AGU). Nergens stond te lezen dat Toffoli hierbij ergens van beschuldigd werd. Maar de minister-voorzitter greep toch in en het artikel werd verboden.

De ‘relator’ die het bevel gaf tot huiszoekingen en inbeslagnames, bevestigde dat documenten en informatie, verzameld in het onderzoek van het STF, wijzen op crimineel gedrag. Volgens de minister bevatten verschillende publicaties op de sociale media grove beledigingen aan het adres van het hof, met boodschappen van haat en subversie van de goede orde. Verscheidene accounts bij Twitter, Facebook, Whatsapp en Instagram werden geblokkeerd. Het tijdschrift Crusoé werd gedwongen om het artikel te verwijderen, en kreeg te horen dat er per dag een boete van R$ 100.000 zou geheven worden indien hier niet aan voldaan wordt.

Bron: Agência Brasil – Estadão

Foto: Marcelo Camargo - Agência Brasil

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s